top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverBert Noteboom

Als je weg door de duisternis heen gaat...

We leven letterlijk en figuurlijk in een donkere tijd. Wat zijn er een mensen die zonder God leven. Toch weten we, dat het volk dat in duisternis wandelt een groot licht zal zien. Wat een belofte, ook voor onze generatie!

Juist in de achterliggende dagen ontmoette ik diverse mensen die leven in de greep van het kwaad. Een huivering trekt dan elke keer weer door mij heen. De satanische greep op mensen kan zo vernietigend uitwerken… Zoek het niet op, in geen geval. Geestelijke duisternis moet vermeden worden. Ik hoop dus dat niemand van ons ook maar enigszins heult met de duisternis; dat we daarentegen dagelijks mogen wandelen in Zijn licht. 


Maar wat als je weg door de duisternis heen gaat?! Ik ken christenen wiens leven door zware duisternis werd overvallen. Een diep verdriet, een groot lijden sloeg onverwacht toe. Alles werd uit handen geslagen. Kom bij deze broeders en zusters alsjeblieft niet met geestelijke poespas aan… Feit is dat het in het leven van Gods kinderen soms zeer duister kan zijn. Op reis naar het beloofde land zijn de nachten soms koud, donker en lang. En soms slaan we onderweg ondoordacht een dwaalspoor in. En juist op die momenten ziet satan ons en slaat hij toe. Spurgeon zegt ergens: ‘hij slaat toe als een sluipmoordenaar’. 

Op reis naar het beloofde land zijn de nachten soms koud, donker en lang.

Wat als jij of ik door de duisternis heen moet gaan? In Psalm 139 staat: “Zei ik: Ja, duisternis zal mij opslokken! Dan is de nacht een licht om mij heen. Zelfs de duisternis maakt het voor U niet duister, maar de nacht licht op als de dag, de duisternis is als het licht.” Weet, de duisternis in jouw leven maakt het voor God niet donker. Al zie jij geen hand voor ogen, in Zijn ogen is alles tot in detail zichtbaar. God Zelf, Hij is enkel licht. En daarom zegt David: 'Als moet ik gaan door een diep dal van duisternis heen, ik vrees geen kwaad, want U bent bij mij' (Psalm 23). Gods nabijheid is mijn troost. Hij zal mij leiden, ook door de nacht!  Wat een voorrecht dat we de HEERE mogen dienen, ontzag voor Hem mogen hebben en naar Jezus’ stem mogen luisteren. Wanneer je door duisternissen gaat en geen licht hebt, vertrouw dan op de Naam van de HEERE en steun op je God en Redder (zie: Jesaja 50:10). Zijn nabijheid toegewenst (Psalm 91).


Luisterlied


307 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page